Don Boscocollege Zwijnaarde

School met zin

ICT

iPad inleveren

Wanneer je je school-iPad moet inleveren (omdat de termijn van de bruikleen afloopt, omdat je de school – al dan niet tijdelijk – verlaat of om een andere reden), zijn er een aantal eenvoudige maar belangrijke stappen die je moet uitvoeren.

Benodigdheden:

  • de gebruikersnaam en het wachtwoord van je persoonlijke Apple ID (waarmee je aangemeld bent op de iPad)
  • je iPad, oplader, kabel, toetsenbord en doos

1 Je iPad klaarmaken om gewist te worden

  • Ga naar instellingen > klik bovenaan op jouw naam > iCloud > iCloud-reservekopie. Zorg dat de iCloud-reservekopie op aan staat.
    • Op die manier heb je een recente backup van al je apps en instellingen, die je kan terugplaatsen op een nieuwe iPad. Die backup is verbonden met jouw persoonlijke Apple ID. Enkel met jouw aanmeldgegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) kan je die backup terug plaatsen.
    • Zo’n backup is niet strikt noodzakelijk: de meeste van je gegevens staan hoe dan ook al in de cloud (Google Drive, Smartschool, OneDrive, Office 365, iCloud, …). Als je een nieuwe iPad in gebruik neemt en je zet geen backup terug, zal je dan wel zelf de nodige apps en instellingen moeten installeren en configureren, maar je gegevens krijg je vanzelf terug door aan te melden in de juiste apps.
    • NB Soms gebeurt het dat je niet genoeg plaats hebt om een backup te maken in iCloud. Dat kan liggen aan oude reservekopieën, van toestellen die je niet meer in gebruik hebt. Die oude backups kan en mag je gerust verwijderen: instellingen > klik bovenaan op jouw naam > iCloud > beheer opslag > reserverkopieën: daar vind je de oude backups, die je kan verwijderen.
    • Er is ook nog een andere manier om een backup te maken: niet in the cloud, maar op je lokale computer (Mac of pc). Daarvoor heb je het programma iTunes nodig (sinds macOS 10.15 Catalina moet het in de Finder). Wanneer je je nieuwe toestel in gebruik te neemt, moet je het dan wel verbinden met je computer, om die backup te kunnen terugplaatsen.
  • Log uit. Ga naar instellingen > klik bovenaan op jouw naam > scroll naar onderen en kies “Log uit” (je zal het wachtwoord van je Apple ID moeten ingeven). Als er vragen komen over het bewaren van informatie op de iPad, kies er dan voor om dat niet te doen.
  • Zet je iPad terug op fabrieksinstellingen: instellingen > algemeen > stel opnieuw in > wis alle inhoud en instellingen.

2 Je iPad klaarmaken om in te leveren

Haal de iPad uit de hoes. Stop de iPad, oplader en kabel in de originele doos. Lever alles op school in bij de ICT-helpdesk.

Ervaar je problemen bij het klaarmaken van je iPad om in te leveren, neem dan tijdig contact op met de ICT-helpdesk (lokaal A218 – 09 295 95 81 – helpdeskticket Smartschool – ict@dbz.be).