Elke jongere verdient onze aandacht: de uitblinker, de zorgleerling, alsook de jongere die niet opvalt.
Ook Don Bosco keek over zijn schouder om te zien of elke jongere nog mee was. Soms hield hij halt opdat de groep terug samenbleef.
We willen ons focussen op de talenten van elke leerling en gaan voorzichtig om met de maatschappelijke tendens om jongeren te labelen volgens negatieve kenmerken zoals leer-, stemmings- of angststoornissen.
Aangezien elke puber op zoek is naar zijn identiteit en zijn verborgen talenten is het belangrijk dat we activiteiten organiseren die hen kansen geven om zichzelf te leren kennen. Dit gebeurt op allerlei vlakken: cognitief, emotioneel, cultureel, sportief, sociaal enz.
Soms ontwikkelen jongeren pas hun talenten als ze gezien worden door anderen. Daarom volstaat het niet om activiteiten aan te bieden aan onze leerlingen. We willen ook hun sterktes benoemen en daarover in gesprek gaan. Zo helpen we onze leerlingen om hun potentieel in actie om te zetten.