Evalueren doe je niet zomaar: onderstaande evaluatiepraktijk kadert in onze visie op evalueren.
Inhoud
Evaluatiepraktijk 1e graad
De klemtoon in de eerste graad ligt op dagelijks werk. De aankondiging van toetsen gebeurt altijd via de Planner op Smartschool.
Dagelijks werk (DW)
Dagelijks werk | Wat? Regels? |
1. kleine overhoring (KO) |
|
2. taalvaardigheid | Alle soorten taaltaken waarbij leerlingen hun schrijf-, spreek-, lees- en luistervaardigheden moeten gebruiken. |
3. praktijkopdracht | Praktische oefeningen in de les natuurwetenschappen, wetenschappelijk werk, techniek, PO en MO. |
4. presentatie | Mondelinge voorstelling van een opdracht in groep of klassikaal op basis van vooraf vastgelegde criteria. |
5. groepswerk | Groepsopdrachten in de klas waarbij het proces, de samenwerking, de individuele betrokkenheid en het product worden bekeken. |
Herhalingstoetsen (HT)
Er zijn in de eerste graad HT’s voor: wiskunde, Frans, Engels, natuurwetenschappen, geschiedenis, wetenschappen, economie, Latijn en Grieks.
- Minstens één week vooraf aangekondigd.
- Maximum één herhalingstoets per dag, niet op een dag na een vakantie.
- Maximum drie herhalingstoetsen per week.
- Moeten in principe ingehaald worden na overleg met de vakleerkracht.
- Handelen over grotere leerstofgehelen. Dit is afhankelijk van de vakken.
- Mag een volledig lesuur duren (afhankelijk van grootte van de toets).
Eindtoetsen (ET)
Er zijn ET’s op het einde van het eerste jaar voor wiskunde, Nederlands, Frans en Latijn. Op het einde van het tweede jaar voor wiskunde, Nederlands, Frans, Latijn en Engels.- ET’s evalueren een groter leerstofgedeelte dat handelt over de laatste periode van het schooljaar en enkele essentiële leerstofgedeeltes van het voorbije jaar.
- Tijdens de eindtoetsenperiode is er studietijd in de namiddag.
Berekening van punten in de 1e graad
Voor heel wat vakken wordt er enkel via DW geëvalueerd. Voor de andere vakken is de puntenverhouding DW–HT–ET:
Eerstes | DW | HT | ET |
Nederlands | 85% | - | 15% |
Frans | 50% | 35% | 15% |
Engels | 85% | 15% | - |
wiskunde | 50% | 35% | 15% |
geschiedenis | 50% | 50% | - |
natuurwetenschappen | 55% | 45% | - |
Latijn | 50% | 35% | 15% |
Tweedes | DW | HT | ET |
Nederlands | 40% | 40% | 20% |
Frans | 40% | 40% | 20% |
Engels | 40% | 40% | 20% |
wiskunde | 40% | 40% | 20% |
geschiedenis | 50% | 50% | - |
natuurwetenschappen | 60% | 40% | - |
economie & organisatie | 60% | 40% | - |
wetenschappen | 50% | 50% | - |
Latijn | 40% | 40% | 20% |
Grieks | 40% | 40% | 20% |
Evaluatiepraktijk 2e–3e graad
Doel van evaluatie
- We evalueren om de evolutie van de leerling zichtbaar te maken en het leerproces te begeleiden en bij te sturen. Op die manier willen we het leervermogen van de leerling verhogen. Deze visie sluit aan bij het integraal en uniek mensbeeld, beschreven in het opvoedingsproject “Opvoeden met Don Bosco als gids en tochtgenoot”: elk individu groeit, ontwikkelt, ontdekt en gebruikt zijn talenten op zijn tempo.
- We evalueren om het onderwijsproces te verbeteren. Dankzij de leerprestaties van de leerlingen krijgen de leerkrachten interessante informatie om te reflecteren over het lesgeven en het didactisch handelen.
- We evalueren om de leerlingen te beoordelen en oriënteren op basis van de leerplandoelen.
Gespreide evaluatie
De gespreide evaluatie bestaat uit dagelijks werk en proefwerken.
Dagelijks werk (DW)
Om het dagelijks leerproces te begeleiden en te beoordelen zijn er verschillende evaluatievormen zoals kleine overhoringen, herhalingstoetsen, taaltaken, practica, presentaties, duo-of groepswerken, boekopdrachten en andere individuele opdrachten. De leerkrachten plannen het tijdstip of de deadline van de evaluaties op de elektronische agenda (Smartschool). Om misverstanden te vermijden meldt de leerkracht mondeling het tijdstip van een toets en de deadline van een taak aan de leerlingen die de datums kunnen noteren in hun planningsagenda.
Dagelijks werk | Wat? Regels? |
1. kleine overhoring (KO) |
|
2. herhalingstoets (HT) |
|
3. taaltaak | Het doelgericht gebruik van een taal in een zo authentiek mogelijke context (schrijven, spreken, luisteren, lezen). |
4. practicum | Praktische oefeningen in de les biologie, fysica en chemie. |
5. presentatie | Mondelinge voorstelling van een opdracht. |
6. groepsopdracht |
|
7. uitgebreide individuele opdracht | Uitgebreide opdrachten (o.a. boekopdrachten) kondigt de leerkracht minstens zes weken voor de deadline aan. |
Proefwerken (PW)
De proefwerken in december en juni testen de beheersing van de leerdoelen en de verwerking van een grote hoeveelheid basisleerstof op het eind van een semester. Een proefwerkvoorbereidende week (waarbij er geen evaluaties zijn die thuis voorbereid moeten worden) vóór de aanvang van de proefwerken geeft de leerlingen de tijd om de proefwerken voor te bereiden. Tijdens de proefwerkperiode is er studietijd in de namiddag.
Inhoud en berekening van de rapporten in 2e en 3e graad
- Perioderapport
= overzicht van het precentage voor dagelijks werk per vak en terugblik op de vorige perioderapporten
Voor de bereking van het vaktotaal dagelijks werk worden alle evaluaties voor dagelijks werk van die periode samengeteld. - Semester- en jaarrapport
= samenvatting van alle evaluaties van het semester of jaar
Er zijn twee semesters: een eerste tot de kerstvakantie, een tweede tot het einde van het schooljaar.
We onderscheiden dagelijks werk (DW) en proefwerk (PW). Voor de berekening van het vaktotaal dagelijks werk worden alle evaluaties voor dagelijks werk samengeteld. Op het jaarrapport hanteren we geen vaste weging tussen het 1e en 2e semester. Voor de verrekening van PW in het vaktotaal verwijzen we naar onderstaande tabel. - Gedetailleerde cijfers en feedback
De rapporten geven een tussentijdse stand van zaken zonder gedetailleerde cijfers. Individuele evaluaties en feedback kunnen ouders en leerlingen raadplegen in de module ‘Resultaten’ op Smartschool.
Verhouding DW en PW binnen het vaktotaal
Puntenverhouding DW/PW | ||||
2e graad | 3e graad | |||
DW | PW | DW | PW | |
vak zonder PW | 100% | - | 100% | - |
vak met 1 PW | 75% | 25% | 65% | 35% |
vak met 2 PW | 60% | PW1: 15% PW2: 25% |
50% | PW1: 20% PW2: 30% |
Aantal proefwerkperiodes per vak
Proefwerkperiodes derdes | |||||||||||||
vak | GR | LA | EC | NE | FR | EN | WI | FY | BIO | CH | SO/PS | ||
EW | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | - | ||
GRLA | 2 | 2 | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | - | ||
HW | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | ||
LA | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | - | ||
MT | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | - | ||
NW | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - | ||
SW | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - |
Proefwerkperiodes vierdes | ||||||||||||||
vak | GR | LA | EC | NE | FR | EN | DU | WI | FY | BIO | CH | FI | SO/PS | CO/TT |
EW | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | - | - | - |
GRLA | 2 | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | HW | - | - | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | - |
LA | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | - | - | - |
MT | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | - | - | 1 |
NW | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - | - |
SW | - | - | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - | - |
Proefwerkperiodes vijfdes | |||||||||||||||||
vak | GR | LA | EC | NE | FR | EN | DU | SP | WI | FY | BIO | CH | NW | GE | FI | SW | GW |
ECMT | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - | 2 | 2 | - | - | - |
ECWI | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - | |
GRLA | 2 | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | - | 2 | - | - | - | 2 | 2 | 2 | - | - |
GRWI6/8 | 2 | - | - | 2 | 2 | 2 | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - |
HW | - | - | - | 2 | 2 | 2 | - | - | 2 | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
LAMT | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - | 2 | 2 | - | - | - |
LAWE | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - |
LAWI6/8 | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - |
MT | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - | - | 2 | 2 | - | - | - |
MTWE | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - |
SW | - | - | - | 2 | 2 | 2 | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - |
WEWI6/8 | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 1 | - | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - |
Proefwerkperiodes zesdes | ||||||||||||||||||
vak | GR | LA | EC | NE | FR | EN | DU | WI | WI/ST | FY | BIO | CH | NW | GE | SP | GO | SW/GW | FI |
ECMT | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - | - | - | 2 | 2 | - | 1 | - | - |
ECWI | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | - | 2 | - | 2 | - | 2 | - | 1 | - | - |
GRWI6/8 | 2 | - | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | 1 | - | - |
HW | - | - | - | 2 | 2 | 2 | - | - | 2 | - | - | - | 2 | 2 | - | 1 | 2 | 2 |
LAMT | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - | 2 | 2 | - | 1 | - | - |
LAWE | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | 1 | - | - |
LAWI6/8 | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | 1 | - | - |
MTWE | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | 1 | - | - |
MT | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 1 | - | - |
SW | - | - | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | 1 | - | - |
WEWI6/8 | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | 1 | - | - |
Legende
- BIO
- biologie
- CH
- chemie
- CO/TT
- communicatiewetenschappen/taaltechnologie
- DU
- Duits
- EC
- economie
- EN
- Engels
- FI
- filosofie
- FR
- Frans
- FY
- fysica
- GE
- geschiedenis
- GO
- godsdienst
- GR
- Grieks
- GW
- gedragswetenschappen
- LA
- Latijn
- NE
- Nederlands
- NW
- natuurwetenschappen
- SP
- Spaans
- SO/PS
- sociologie/psychologie
- SW
- sociale wetenschappen
- SW/GW
- sociale en gedragswetenschappen
- WI
- wiskunde
- WI/ST
- wiskunde/statistiek
Rapportering
Het rapport is het verslag van de toetsing en evaluatie. Via de module ‘Resultaten’ in Smartschool kunnen de leerlingen en ouders de resultaten en feedback raadplegen van de aparte toetsen en evaluaties.
Perioderapport
Perioderapporten informeren de leerling over de evolutie van zijn leerproces. De leerling kan zijn resultaten vergelijken met vroegere prestaties en zijn vorderingen vaststellen. Op het rapport formuleert de klassenleraar persoonsgerichte feedback. De vakleerkracht kan commentaar schrijven die de leerling vooruit helpt in het leren van het vak.
Semesterrapport
Het semesterrapport in december is een samenvatting van alle evaluaties van het eerste semester. Het is een beoordeling van het eerste semester en is toekomstgericht. Wat kan de leerling goed en minder goed? Welke tekorten kan de leerling goedmaken? Welke remediëring kan de leerling vooruit helpen?
Jaarrapport
Het jaarrapport is een samenvatting van alle evaluaties van het voorbije schooljaar. Op basis van dit rapport oriënteert de klassenraad de leerling in een toekomstgericht leertraject.
Problemen
De graadcoördinator is het aanspreekpunt indien er vragen, onduidelijkheden of misverstanden zijn.