Don Boscocollege Zwijnaarde

School met zin

ICT

Eerste aanmelding en ICT-startinfo

Startinstructies voor leerlingen en personeelsleden

Deze pagina is bedoeld voor leerlingen en personeelsleden. Informatie over aanmelden op Smartschool voor ouders vind je op de pagina de Smartschool co-account voor ouders.

Je hebt je gebruikersnaam en wachtwoord van je DBZ-account ontvangen. Onthoud je e-mailadres en gebruikersnaam van de school goed: je zal die vanaf nu altijd nodig hebben om aan te melden. Geef je wachtwoord NOOIT door.

Nodig om te kunnen starten:
Je vindt deze gegevens in de mail of brief met aanmeldgegevens en startinfo.

  • je gebruikersnaam en e-mailadres van de school
  • je startwachtwoord
  • als je interimaris bent of stage loopt: de gebruikersnaam van de co-account van de leerkracht die je vervangt (zie verder op deze pagina voor meer info daarover)

1. Activeer je persoonlijke account en stel je eigen wachtwoord in

Bedenk eerst je eigen nieuw wachtwoord:

  1. minstens 8 tekens (letters, cijfers, streepjes, …), minstens één hoofdletter, minstens één kleine letter, minstens één cijfer
  2. niet toegelaten: speciale tekens zoals /, *, \, $, ?, =, %, &, … (streepjes mogen wel), drie of meer gelijke tekens achter elkaar en je naam mag ook niet in je wachtwoord voorkomen

Stel je eigen wachtwoord in:

  1. Surf naar www.office.com, meld aan met je persoonlijke e-mailadres van de school (meestal is dat voornaam.familienaam@dbz.be) en het startwachtwoord dat je hebt gekregen; stel onmiddellijk je eigen wachtwoord in.
  2. Je krijgt ook de vraag om herstelopties op te geven: dat is nodig om een nieuw wachtwoord in te stellen wanneer je het zou vergeten zijn. Standaard wordt de Microsoft Authenticator aangeboden, maar je kiest beter voor je telefoonnummer of een e-mailadres (zodat je een sms of e-mail kan ontvangen bij wachtwoordherstel).
    Je kan deze stap tijdelijk overslaan, maar de vraag zal blijven komen tot je dit correct hebt ingevuld.

Van zodra je je account hebt geactiveerd en zelf een wachtwoord hebt ingesteld, kan je aanmelden op Smartschool en een school-iPad in gebruik nemen.

Interimaris of stagiair?

Loop je stage of doe je een interimopdracht? Dan heb je naast je persoonlijke account ook nog een Smartschool co-account nodig van de titularis van je vakken. Zo krijg je toegang tot de vakken, de Planner, het puntenboek en het leerlingvolgsysteem van de klassen waar je lesgeeft.
  • De gebruikersnaam van die co-account is dezelfde als die van de leerkracht die je vervangt (je vindt die terug in de mail of brief met aanmeldgegevens).
  • Het startwachtwoord is hetzelfde als je eigen startwachtwoord. Bij eerste aanmelding met die co-account moet je dat startwachtwoord wijzigen. We raden aan om hetzelfde wachtwoord te gebruiken als voor je persoonlijke account.

Dat betekent dat een stagiair of interimaris dus twee of meer Smartschoolaccounts kan hebben: enerzijds je eigen persoonlijke account, anderzijds de co-account(s) bij de leerkrachten aan wie je interimopdracht of stage gekoppeld is.
In je profiel kan je je persoonlijke account koppelen aan de co-account(s) die je gebruikt, zodat je gemakkelijk kan schakelen.

2. Meld aan op Smartschool en op Google Workspace

  1. Meld aan op Google Workspace:
    1. Surf naar google.be (of naar de schoolwebsite dbz.be en klik bovenaan op de Google-knop).
    2. Meld aan met je e-mailadres van de school (gebruikersnaam@dbz.be) en je zelfgekozen wachtwoord.
  2. Meld aan op de leeromgeving Smartschool:
    1. Surf naar dbz.smartschool.be.
    2. Gebruik de knop “aanmelden met Google Workspace”, behalve als je aanmeldt met een co-account. Co-accounts kunnen niet aanmelden met de Google-knop: tik voor een co-account de gebruikersnaam gewoon in (zonder @dbz.be).
    3. Meer info over aanmelden op Smartschool in dit helpdeskartikel

3. Wat ICT-info om wegwijs te geraken

Hieronder vind je in een notendop de belangrijkse ICT-info die je nodig hebt om aan de slag te kunnen gaan. Voor meer info kan je hier op de schoolwebsite het volledige ICT-luik bekijken.

Als leeromgeving en voor interne communicatie gebruiken we Smartschool. Voor e-mail en andere Google-diensten gebruiken we Google Workspace for Education. Naast de Google apps heb je ook toegang tot Microsoft Office en Office 365. Tenslotte is je DBZ-account ook een managed Apple ID (met toegang tot iCloud).
Hieronder vind je over al die diensten wat info.

Je Google-account en je DBZ-mailbox

Je DBZ-account is een Google-account: meld aan met je e-mailadres op google.be en je krijgt toegang tot alle diensten van Google. E-mail op DBZ loopt via Google (mail.dbz.be of gewoon gmail.com).
Je DBZ-account wordt ook gebruikt voor online opslag in Google Drive, het delen van bestanden en mappen, Google docs, online samenwerken in Google Workspace, interne communicatie enz…
Meer info: zie onze digitale platformen.

Microsoft Office 365

Met je DBZ-account krijg je ook automatisch toegang tot Microsoft Office 365: de online apps Word, Excel, PowerPoint, OneNote, …, opslagplaats op OneDrive en de mogelijkheid om de apps te installeren op vijf persoonlijke toestellen (pc, Mac, iOS, Android) naar keuze. Meer info: www.dbz.be/office.
Meer info: zie onze digitale platformen.

iPads en Apple ID

Je DBZ-account is automatisch ook een Apple ID: daarmee kan je aanmelden op een school-iPad. Opgelet: je moet eerst je account activeren (zie hierboven), vooraleer je ermee kan aanmelden op een iPad.

Als lesgever krijg je op permanente basis een school-iPad in bruikleen om mee les te geven. In elk lokaal kan je draadloos projecteren.

Je managed Apple ID om aan te melden op de iPads is je e-mailadres en wachtwoord van de school. Wil je op je school-iPad ook eigen apps installeren, naast de school-apps die wij aanbieden? Meld dan in de App store aan met een eigen Apple ID.

Mijn documenten?

Gebruik geen USB-stick (onveilig, reële kans op defect en verlies). Je kan je persoonlijke schooldocumenten kwijt op verschillende online platformen, allemaal beschikbaar met je DBZ-account: Google Drive, Microsoft OneDrive, iCloud, Smartschool. Als je op een school-pc aanmeldt, is je persoonlijke map op OneDrive vanzelf beschikbaar.
Voor leerkrachten: maak er een gewoonte van om lesmateriaal zoveel mogelijk te delen met vakcollega’s. Daarvoor zijn gedeelde mappen per vak beschikbaar op Google Drive.

Smartschool-info:

Altijd aanmelden met Google Workspace

Smartschool is onze leeromgeving: interne communicatie, vakken, puntenboekjes en rapporten, communicatie met leerlingen en ouders, leerlingvolgsysteem …
Meld op Smartschool altijd aan via Google Workspace: zo ben je tegelijk aangemeld op Smartschool en Google.

Bevestig je persoonlijke e-mailadres op Smartschool

Als Smartschool je vraagt om je e-mailadres te bevestigen, ga dan naar je mailbox en bevestig de mail die Smartschool jou gestuurd heeft. Zonder die bevestiging kan Smartschool jou geen mails sturen. Dat is nodig om meldingen te ontvangen of om je account te deblokkeren bij een probleem.

De Smartschool app

Installeer de Smartschool app op je tablet of smartphone. Bij platform vul je “dbz” in. Meld aan in de app met de Google-knop.

Wachtwoord wijzigen

Je wachtwoord wijzigen kan op twee manieren: ofwel volg je de link op dbz.be/account, ofwel meld je aan op www.office.com en wijzig je daar je wachtwoord.

Wachtwoord wijzigen op het schoolnetwerk

Meld aan op een schoolcomputer > Ctrl-Alt-Del > wachtwoord wijzigen. Of: surf naar office.com en wijzig je wachtwoord in je Office 365 account.

Wachtwoord vergeten?

Surf naar dbz.be/account en volg de link naar wachtwoordherstel. Opgelet: dit werkt enkel als je je telefoonnnummer of privé- emailadres hebt ingesteld als herstelopties. Bij problemen: kom langs bij de ICT-helpdesk.

Wifi op DBZ

Je school-iPad is vanzelf verbonden met DBZ-WiFi. Je eigen smartphone of privé-laptop kan je verbinden met de DBZ-hotspot.
Meer info: www.dbz.be/wifi.

Iets melden? Gebruik de helpdesk

Op Smartschool, zowel in de app als in de browserversie, kan je iets melden aan ict in de Smartschool-helpdesk: een probleem met een pc of lokaal, een vraag, een suggestie, …
Als je een vraag of een probleem hebt, kan je ook langskomen bij de ICT-helpdesk in lokaal A218.