De maatschappelijke taak van het onderwijs is enorm toegenomen. We vinden dat de school zelf het recht heeft om te bepalen welke maatschappelijke taken ze opneemt.
Burgerschapsvorming, verkeerseducatie, milieu-educatie, voorkomen van alcoholmisbruik of overgewicht, bevorderen van een gezonde leefstijl, leren omgaan met sociale media of met geld. Deze voorbeelden tonen aan dat allerlei sectoren en actoren het onderwijs gebruiken, soms misbruiken om maatschappelijke doelen te realiseren. Door de prioritering van de autonomie van het onderwijs willen we reageren tegen het blindelings meelopen met allerlei trends.
Hoe maken we doordachte keuzes?
We willen stabiele keuzes maken en rekening houden met de aanwezige competenties van het schoolteam. Het opvoedingsproject ‘In dialoog met Don Bosco’ is daarbij onze leidraad. Wij lezen daarin een pleidooi voor een integrale opvoeding met evenwaardige aandacht voor alle aspecten van de leerling: het lichamelijke, het verstandelijke, het technische, het sociale, het politieke, het affectieve, het relationele, het psychische, het spirituele, het muzische, het esthetische en het godsdienstige.