Voor onze eerstejaars gaat een nieuwe wereld open. We willen leerlingen van bij het begin op weg helpen om zich te organiseren en wegwijs te geraken uit al die nieuwe indrukken.
De klassenleraar is van bij de start al druk in de weer. De eerste dagen besteedt hij heel veel tijd en zorg zodat leerlingen zich snel op hun gemak voelen. Onze ontmoetingsdag maakt vaak het verschil. Van bij het begin komen heel wat algemene leertips veelvuldig aan bod.
De heel concrete leertips over ‘leren studeren’ worden in de loop van september intensief opgestart door de vakleerkrachten. Geschiedenis pak je anders aan dan wiskunde.
De leerlingen worden op weg geholpen om zich te organiseren: hoe gebruik je Planner (digitale agenda) om je schoolwerk te plannen, hoe maak je je boekentas.
Ze staan stil bij de juiste studiehouding. Studeren is werken op de juiste plaats (in de klas, in de studie, thuis) en op het juiste moment, eventueel met behulp van een studeerschrift.
Er wordt ook gewerkt rond zinvol studeren. Om actief te studeren moeten leerlingen immers gewoon worden om de leerstof te verkennen, inhoudstafels te bekijken, begrijpend te leren en zelfcontrole in te bouwen.
Tenslotte neemt elke vakleerkracht ook de tijd om te werken rond de voorbereiding van herhalingstoetsen.
De meeste studietips komen natuurlijk uit de dagelijkse lespraktijk.
De leercoach van de eerste graad gaat in overleg met de leraren om indien nodig extra tips en begeleiding te organiseren.