Armoede in het Noorden of in het Zuiden verhelpen, is een ingewikkelde kwestie. Allerlei organisaties spelen daarin een belangrijke rol.
In de derde graad graven we dan even wat dieper, op zoek naar de onderliggende mechanismes en de mogelijke oplossingen.
Ngowelke
Om niet te werken in het ijle maakten we een fictieve reportage over een fictief dorp: Ngowelke.
De leerlingen zoeken uit hoe de verschillende NGO’s zouden omgaan met de geschetste problemen.
Ngowelke, het zou een dorp in Oost-Congo kunnen zijn …
NGO’s
In een vakoverschrijdend project gaan we dieper in op ontwikkelingssamenwerking.
- De lessen geschiedenis schetsen de achtergronden: (de)kolonisatie, de genocide in Rwanda, krijgsheren, de rol van China in Congo…
- Aardrijkskunde brengt de mijnbouw onder de aandacht. Coltan, gebruikt in gsm’s bijvoorbeeld, wordt daar in de streek ontgonnen.
- Ook het seminarie economie draagt zijn steentje bij.
- In de godsdienstlessen werken we rond de vraag: wat kunnen NGO’s in zo’n regio doen? Ook Ngo-werking en ontwikkelingssamenwerking in het algemeen wordt kritisch bekeken.
In de verschillende klassen van de derde graad bestuderen de leerlingen 10 NGO’s: Broederlijk Delen, Via Don Bosco, Artsen Zonder Grenzen, Solsuffit, Protos, Caritas International, Damiaan, Vredeseilanden, Wereldsolidariteit en Trias. Hoe pakken zij de problemen aan? Wat zijn hun prioriteiten, hun missie, hun doelgroepen, enz…
Persconferenties
Het is natuurlijk moeilijk om te weten hoe een NGO de problemen in Ngowelke ‘echt’ zou aanpakken. Daarom nodigen we van elke NGO een vertegenwoordiger uit. Zij zijn immers het best geplaatst om de vragen van de leerlingen te beantwoorden. Tijdens klasoverschrijdende persconferenties krijgen ze pertinente vragen voorgeschoteld en komen onze leerlingen meer te weten.