Een doordenkertje: we moeten mogen durven.
De voorbije jaren voltrekken zich allerlei maatschappelijke veranderingen in een verbijsterend snel tempo. We maken een overgang mee naar een andere fase in de geschiedenis op allerlei vlakken: politiek, sociaal, economisch, pedagogisch, technologisch, wetenschappelijk en cultureel.
Om de toekomstige uitdagingen aan te pakken moeten we durven af te wijken van de meest gebruikte paden, moeten we bestaande denkkaders durven los te laten en durven experimenteren.
Het gaat om tal van concrete projecten binnen de DBZ-microkosmos. Hoe bouwen we een degelijke infrastructuur uit? Hoe optimaliseren we een gerichte interne en externe communicatie? Welke buitenschoolse activiteiten kunnen we aanbieden? Hoe organiseren we het talentenuur in de 1e graad en vullen we de seminaries in de 3e graad in? Welke didactische werkvormen verdienen extra aandacht? Hoe stemmen we onze evaluatievormen af op het veranderende lesklimaat?
De uitdagingen zijn legio …