De Pedagogische cel is een werk- en denkgroep per schoolonderdeel (een cel voor de eerstegraadsschool en een cel voor de bovenbouw) over vooraf concreet afgesproken pedagogische onderwerpen.
De vergadering bestaat uit enkele leerkrachten per graad en directieleden. Samen verrichten ze studiewerk, brainstormen ze en denken ze na om in overleg tot concrete adviezen te komen over vooraf vastgelegde aspecten van het pedagogisch beleid van de school. De twee cellen (eerstegraadsschool en bovenbouw) komen ook geregeld samen in één vergadering om de beleidslijnen op elkaar af te stemmen.
Elk jaar wordt vooraf afgesproken welke pedagogische thema’s aan bod zullen komen. De cellen worden samengesteld volgens de te bespreken topics. Elk jaar kunnen er dus andere collega’s tot de pedagogische cel behoren.
De leden van de cel zijn leerkrachten die interesse hebben in pedagogisch beleid van de school, positief kritisch willen meedenken over pedagogische thema’s op DBZ, bereid zijn om in overleg de eigen mening of vakvisie te overstijgen en bereid zijn om studiewerk te verrichten indien nodig. Een hele klus dus maar uiterst interessant werk.
De vergaderingen vinden plaats op dinsdagnamiddag.
Schooljaar 2018-2019
De Pedagogische cel van de eerste graad buigt zich helemaal over de modernisering van het secundair onderwijs, die start op 1 september 2019. De groep leerkrachten en de directie werken samen aan een vernieuwing van het aanbod in het eerste en tweede jaar, aan een vernieuwde invulling van het talentenuur in de eerstes, aan de opvolging van de nieuwe leerplannen en aan een model van rapportering dat zicht geeft op de basisdoelen en differentiële doelen voor alle vakken.
Schooljaar 2017-2018
In de tweede en derde graag werken we dit schooljaar niet met een vaste pedagogische cel. Het thema innovatie wordt verder aangesneden. Op de pedagogische studiedag van 3 oktober worden diverse projecten en ideeën die vorig schooljaar bedacht werden, concreter uitgewerkt.
In de eerste graad is er wel een vaste samenstelling. Zij komen tweewekelijks samen om het pedagogisch beleid van de school onder de loep te nemen.
Schooljaar 2016-2017
Dit schooljaar wordt er gewerkt rond innovatie. Hoe kunnen we de toekomst naar onze school brengen, zowel binnen als buiten de lessen. De pedagogische studiedag stond ook volledig in het teken van dit thema.
Schooljaar 2015–2016
De prioriteit voor 2015–2016 ligt dit jaar bij motivatie. De cel zal brainstormen, nadenken en acties ondernemen met als doel de motivatie van leerkrachten en leerlingen op peil te houden of aan te wakkeren. De cel wil dat zo veel mogelijk mensen blijven goesting hebben in hun job of in hun studie.
De cel is zelf gestart met een interne studiedag (oktober 2015) rond dat thema, onder begeleiding van een docent van het Eeckhoutcentrum. De goesting om verder aan de slag te gaan was alvast groot.
Schooljaar 2014–2015
- Herwerken van de docimologie op basis van het voorbereidende werk van de vakgroepen.
- integratie van de herwerkte docimologie in het leerlingenrapport.
- Opvolging pedagogische studiedag.