Don Boscocollege Zwijnaarde

School met zin

Leerzorg en hulpmiddelen

Omgaan met leerproblemen en leerstoornissen

Onze school werkt met een leerzorgbeleid waarin onder andere ook cordimaatregelen een plek krijgen.

Het pedagogisch beleid van DBZ steunt op het opvoedingsproject “Opvoeden met don Bosco als gids en tochtgenoot”. Het vertrekt vanuit een integrale, dynamische en relationele visie op de mens die ieder individuele persoon bovendien ziet als een uniek wezen, die dan steeds in een ruimere opvoedkundige context geplaatst wordt.

Leerlingenbegeleiding op DBZ betekent in eerste instantie zorgzaam omgaan met leerlingen.
Die zorgzaamheid is dus niet beperkt tot leerlingen met leerproblemen of tot leerlingen met socio-emotionele problemen maar is gericht op alle leerlingen. De wijze van omgang met de leerlingen wordt geïnspireerd door Don Bosco die de assisterende aanwezigheid en de dialogerende opvoedingsstijl beschouwde als 2 fundamenten van zijn pedagogische aanpak. Door deze vorm van omgang proberen wij een algemeen klimaat van zorgzaamheid te creëren.

Leerlingen met zorgnoden en leerstoornis worden extra opgevolgd. We proberen de noden van zorgleerlingen op te vangen om hun schooltraject optimaal te ondersteunen. Bij de intake van een nieuwe leerling brengen we de vragen in kaart en wordt een plan afgesproken.

Heb je een zorgvraag? Pak de telefoon, kom langs en klop aan, stuur ons een mailtje … Wie je voor welke vraag kan aanspreken, vind je op de pagina Zorgvragen & hulpwegwijzers.