Don Boscocollege Zwijnaarde

School met zin

ICT

Ouders en iPads

De iPad van de leerling mee beheren

Wat verwachten wij van de ouders i.v.m. zorg voor de schooltoestellen? Welke mogelijkheden heb je als ouder om toezicht te houden op het gebruik van de school-iPads?

Zorg voor de iPad: een gedeelde verantwoordelijkheid

Pc’s, laptops en iPads zijn kwetsbare elektronische toestellen waar je voorzichtig mee moet omgaan. We verwachten dan ook dat jullie dochter of zoon goed voor hun school-iPad zorgen om schade te voorkomen. De iPad moet altijd in de beschermhoes zitten (tegen krassen en als valbescherming), mag niet blootgesteld worden aan schokken of hoge druk (niet op zitten dus) en moet droog bewaard worden.
We doen een uitdrukkelijke oproep om als ouder mee toe te zien op de goede zorg voor dit schoolmateriaal.

Als je vaststelt dat de iPad of het toebehoren beschadigd is (krassen, barsten, gebogen frame, …), verwachten we je dochter of zoon zo snel mogelijk bij de ICT-dienst om dit te melden en eventueel te laten repareren: ten laatste de eerstvolgende lesdag na het vaststellen van de schade.
Het is niet toegelaten om toestellen van de school zelf te (laten) repareren: kom er altijd mee langs bij de ICT-dienst. In heel wat gevallen komt de schoolverzekering tussen voor het herstellen van de schade. Meer info: zie iPads – praktische info.

Het gebruik van de iPad mee controleren

De school beheert een aantal instellingen en apps op de iPads van de leerlingen. Daarnaast kunnen zij zelf eigen apps toevoegen en de iPad instellen als een persoonlijk toestel. Dat kan zorgen voor een krachtig en gepersonaliseerd leermiddel, maar … dat schept ook mogelijke problemen: onverantwoord gebruik, de verleiding van spelletjes en social media, enz…
De school legt zelf geen limiet of schermtijd op aan de iPads buiten de schooltijd: het is enerzijds niet zinvol om iedereen aan dezelfde gemiddelde limiet te onderwerpen, en anderzijds willen wij de leerlingen en ouders zelf leren verantwoord om te gaan met elektronische toestellen.

Hieronder vind je enkele manieren om het gebruik van de iPad te controleren en aan banden te leggen.

De iPad beheren met schermtijd

Op elke iPad zit de functie schermtijd: in de eerste plaats kan je daarmee opvolgen hoe de iPad wordt gebruikt (bv. hoeveel tijd gaat naar welke apps). Het volstaat daarvoor om de functie schermtijd gewoon aan te zetten.
Je kan er ook meer mee doen: tussen bepaalde uren apps toelaten of blokkeren, limieten opleggen in het gebruik van bepaalde apps, enz…
Een paar voorbeelden: tussen 17 u. en 19 u. enkel “educatieve apps”, per dag niet meer dan twee uren social media apps, Smartschool en Google Classroom altijd toestaan, enz …
Meer info over schermtijd lees je op deze pagina en in de handleiding.

De iPad beheren met de parent app

Daarnaast kan je als ouder ook de school-iPad van je zoon of dochter beheren vanop een tablet of smartphone. Voor de iPhone of iPad vind je de Jamf Parent app in de App Store; voor Android-toestellen zit hij gewoon in de Play Store.
Om als ouder aan te melden, heb je een gebruikersnaam en wachtwoord nodig: die aanmeldgegevens worden in de loop van het begin van het schooljaar verstuurd naar het e-mailadres dat je invulde bij de co-account van je zoon of dochter. Wanneer een domeinnaam wordt gevraagd, vul je dbz in.

Meer info over het gebruik van de Parent app vind je in deze beknopte handleiding.