Don Boscocollege Zwijnaarde

School met zin

Studieaanbod

De tweede graad is oriënteren

Studieaanbod 3e en 4e jaar

In de tweede graad kiezen leerlingen al gerichter op basis van interesses en talenten.

In de verschillende richtingen is er ook een voorbereiding op specifieke componenten van de derde graad, waar per studierichting meestal twee componenten aan elkaar gekoppeld zijn.

Studieaanbod tweede graad vanaf schooljaar 2024–2025:

Finaliteit doorstroom – domeinoverschrijdend (ASO):

Onderaan deze pagina vind je de nieuwe lessentabellen. Informatie over evaluatie, rapporten, puntenverdeling en aantal proefwerken vind je op de pagina evaluatiebeleid.

Economische wetenschappen (keuze tussen 4 uur wiskunde of 5 uur wiskunde per week)

  • Wat?
    Een sterk theoretische studierichting met brede algemene vorming en uitgebreid pakket economie. Wiskunde behoort tot het specifieke gedeelte. Voor wiskunde wordt er gedifferentieerd tussen klassen met de basislaag (4u) en klassen met uitbreiding en verdieping (5u) van dit leerplan. In de lessen economie krijgt men inzicht in de economie als systeem en de werking van de ondernemingen.
  • Voor wie?
    De leerlingen hebben belangstelling voor de economische actualiteit. Economische modellen boeien hen en willen ze doorgronden. Daarnaast zijn ze wiskundig voldoende sterk. Zeker in de richting met 5u wiskunde zijn ze zijn bereid om dagelijks de theorie te herhalen en oefeningen te maken
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Logische vervolgrichtingen in de 3de graad op DBZ zijn economie-moderne talen (voor economische wetenschappen a) en economie-wiskunde (voor economische wetenschappen b).
  • Inhoudelijk verwante richtingen in de 3e graad?
    Inhoudelijk verwante richtingen in de 3de graad op DBZ zijn moderne talen (voor economische wetenschappen a) en economie-moderne talen (voor economische wetenschappen b).

Humane wetenschappen

  • Wat?
    Een sterk theoretische studierichting met brede algemene vorming aangevuld met filosofie, kunstbeschouwing, sociologie en psychologie. Daarnaast leren de leerlingen kijken en luisteren naar kunst en leren over wetenschappelijke, sociologische en psychologische begrippen. Er is ook kennismaking met de psychologie: de studie van de menselijke emoties en het gedrag. Er is een basispakket wiskunde dat behoort tot het basisgedeelte.
  • Voor wie?
    De leerlingen van deze studierichting willen de mens en de samenleving beter leren kennen en kritisch onderzoeken. Actief kunnen luisteren, kritisch kunnen omgaan met tekstmateriaal en belangstelling hebben voor de actualiteit zijn basiskenmerken van een leerling in deze richting.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Logische vervolgrichting in de 3de graad op DBZ is humane wetenschappen.

Moderne Talen

  • Wat?
    Een sterk theoretische studierichting. Er is de combinatie van een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket talen (Engels, Frans, Nederlands en Duits). Wiskunde behoort tot het specifieke gedeelte met de basislaag van dit leerplan.
  • Voor wie?
    De leerlingen houden van taal en hebben een sterk taalgevoel. Ze vinden het fijn om zich uit te drukken in verschillende vreemde talen, zijn nieuwsgierig naar andere culturen en geboeid door literatuur.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Logische vervolgrichting in de 3de graad op DBZ is moderne talen.
  • Inhoudelijk verwante richtingen in de 3e graad?
    Inhoudelijk verwante richting in de 3de graad op DBZ is economie-moderne talen.

Natuurwetenschappen

  • Wat?
    Een sterk theoretische studierichting. Er is een brede algemene vorming met de klemtoon op de wetenschappelijke vakken biologie, chemie, fysica en wiskunde. Het leerplan wiskunde behoort tot het specifieke gedeelte en beoogt verdieping en uitbreiding. Deze richting focust op probleemoplossend leren vanuit de wetenschappen, gecombineerd met proefondervindelijke metingen en vaststellingen tijdens praktijklessen in de labo’s.
  • Voor wie?
    De leerlingen zijn geboeid door wetenschappelijke fenomenen en willen graag problemen in biologie, fysica en chemie oplossen. Daarnaast zijn de leerlingen wiskundig sterk. Ze zijn bereid om dagelijks de theorie te herhalen en oefeningen te maken.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Logische vervolgrichtingen in de 3de graad op DBZ zijn wetenschappen-wiskunde en moderne talen-wetenschappen.
  • Inhoudelijk verwante richtingen in de 3e graad?
    Inhoudelijk verwante richtingen in de 3de graad op DBZ zijn economie-moderne talen, economie-wiskunde, sportwetenschappen en moderne talen.

Sportwetenschappen

  • Wat?
    Een sterk theoretische studierichting met een brede algemene vorming met klemtoon op wetenschappelijke vakken biologie, chemie, fysica. Het leerplan wiskunde behoort tot het specifieke gedeelte en beoogt verdieping en uitbreiding. Focus op de ontwikkeling van motorische, tactische en technische competenties op gevorderd niveau. De relatie tussen sport en wetenschappen staat centraal.
  • Voor wie?
    De leerlingen zijn geboeid door wetenschappelijke fenomenen en willen graag problemen in biologie, fysica en chemie oplossen. Het is evident dat ze een goede fysieke conditie hebben. Ze nemen deel aan individuele en interactieve sportactiviteiten (atletiek, contact en verdediging, balsporten, terugslagspelen, gymnastiek, ritmiek en dans, zwemmen). Daarnaast zijn de leerlingen wiskundig sterk. Ze zijn bereid om dagelijks de theorie te herhalen en oefeningen te maken.
    Volharding, zelfdiscipline en inzet zijn cruciale kenmerken. De combinatie van cognitieve en fysieke doelen is een serieuze uitdaging.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Logische vervolgrichting in de 3de graad op DBZ is sportwetenschappen.
  • Inhoudelijk verwante richtingen in de 3e graad?
    Inhoudelijk verwante richtingen in de 3de graad op DBZ zijn economie-wiskunde en wetenschappen-wiskunde.

Latijn (keuze tussen 4 uur wiskunde of 5 uur wiskunde per week)

  • Wat?
    Een sterk theoretische studierichting. De brede algemene vorming gaat samen met een uitgebreid pakket Latijn. Wiskunde behoort tot het specifieke gedeelte. Voor wiskunde wordt er gedifferentieerd tussen klassen met de basislaag (4u) en klassen met uitbreiding en verdieping (5u) van dit leerplan.
  • Voor wie?
    De leerlingen vinden het fijn om zich te verdiepen in Latijn en de Romeinse cultuur. Ze hebben een sterk taalgevoel, ontleden graag Latijnse teksten en houden ervan om te zoeken naar een gepaste vertaling. Daarnaast zijn ze wiskundig voldoende sterk. Zeker in de richting met 5u wiskunde zijn ze zijn bereid om dagelijks de theorie te herhalen en oefeningen te maken.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Logische vervolgrichtingen in de 3de graad op DBZ zijn Latijn-moderne talen (voor Latijn a) en Latijn-wiskunde en Latijn-wetenschappen (voor Latijn b).
  • Inhoudelijk verwante richtingen in de 3e graad?
    Inhoudelijk verwante richtingen in de 3de graad op DBZ zijn moderne talen, economie-moderne talen en humane wetenschappen (voor Latijn a) en alle richtingen (voor Latijn b).

Grieks–Latijn

  • Wat?
    Een sterk theoretische studierichting. De brede algemene vorming gaat samen met een uitgebreid aanbod Grieks/Latijn. Het sterke aanbod wiskunde behoort tot het specifieke gedeelte en mikt op uitbreiding en verdieping.
  • Voor wie?
    De leerlingen vinden het fijn om zich te verdiepen in de klassieke talen en cultuur. Ze hebben een sterk taalgevoel en ontdekken graag teksten in het Grieks en het Latijn. Ze houden ervan om te zoeken naar een gepaste vertaling. Daarnaast zijn ze wiskundig sterk. Ze zijn bereid om dagelijks de theorie te herhalen en oefeningen te maken.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Logische vervolgrichtingen in de 3de graad op DBZ zijn Grieks-Latijn en Grieks-wiskunde.
  • Inhoudelijk verwante richtingen in de 3e graad?
    Alle richtingen op DBZ in de 3de graad zijn inhoudelijk verwant richtingen.

Lessentabellen tweede graad

Lessentabel derde jaar (vanaf schooljaar 2024-2025)

  Grieks–Latijn Latijn a Latijn b Moderne talen Natuurwetenschappen Sportwetenschappen Economische wetenschappen a Economische wetenschappen b Humane wetenschappen
Godsdienst 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Grieks 4
Latijn 4 5 5
Nederlands 4 4 4 5 4 4 4 4 4
Frans 3 4 3 5 4 4 4 4 4
Engels 2 3 3 3 3 3 3 3 3
Wiskunde 4 4 5 4 5 5 4 5 4
Geschiedenis 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Economie 5 5
Informatica 1 1 1 1 1 1 1 1
Fysica 1 1 1 1 2 2 1 1 1
Chemie 1 1 1 1 2 2 1 1 1
Biologie 1 1 1 1 2 2 1 1 1
Wetenschappelijk onderzoek 1
Muziek 1 1 1 1 1 1 1 1
Beeld 1 1 1 1 1 1 1 1
Kunstbeschouwing 1 1
Filosofie 1
Sociologie & psychologie 3
Lichamelijke opvoeding 2 2 2 2 2 2 2 2
Sport & bewegingswetenschappen 4
Communicatiewetenschappen & taaltechnologie 2
Totaal 32 32 32 32 32 32 32 32 32

Lessentabel vierde jaar (vanaf schooljaar 2024-2025)

  Grieks–Latijn Latijn a Latijn b Moderne talen Natuurwetenschappen Sportwetenschappen Economische wetenschappen a Economische wetenschappen b Humane wetenschappen
Godsdienst 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Grieks 4
Latijn 4 5 5
Nederlands 4 4 4 4 4 4 4 4 4
Frans 3 3 3 5 4 4 4 4 4
Engels 2 3 2 3 3 2 3 2 3
Duits 1 1 2 1 1 1
Wiskunde 5 4 5 4 5 5 4 5 4
Geschiedenis 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Aardrijkskunde 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Economie 5 5
Fysica 1 1,5 1,5 1,5 2 2 1 1 1
Chemie 1 1,5 1,5 1,5 2 2 1 1 1
Biologie 1 1 1 1 2 2 1 1 1
Wetenschappelijk onderzoek 1
Kunstbeschouwing 1
Filosofie 2
Sociologie & psychologie 3
Lichamelijke opvoeding 2 2 2 2 2 2 2 2
Sport & bewegingswetenschappen 5
Communicatiewetenschappen & taaltechnologie 2
Totaal 33 32 32 32 32 32 32 32 32