Don Boscocollege Zwijnaarde

School met zin

Studieaanbod

De tweede graad is oriënteren

Studieaanbod 3e en 4e jaar

In de tweede graad kiezen leerlingen al gerichter op basis van interesses en talenten.

In de verschillende richtingen is er ook een voorbereiding op specifieke componenten van de derde graad, waar per studierichting meestal twee componenten aan elkaar gekoppeld zijn.

Studieaanbod tweede graad vanaf schooljaar 2024–2025:

Finaliteit doorstroom – domeinoverschrijdend (ASO):

Onderaan deze pagina vind je de nieuwe lessentabellen. Informatie over evaluatie, rapporten, puntenverdeling en aantal proefwerken vind je op de pagina evaluatiebeleid.

Economische wetenschappen (keuze tussen 4 uur wiskunde of 5 uur wiskunde per week)

  • Wat?
    Economische wetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en wiskunde. Via de specifieke vorming in economie verwerf je inzicht in de economie als systeem en de werking van de ondernemingen. Je leert logisch en kritisch te denken om economische en wiskundige concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen.
    Op DBZ kan je kiezen voor economische wetenschappen met 4u wiskunde of 5u wiskunde. Wanneer je kiest voor 5u wiskunde zullen boven op het uitgebreid pakket wiskunde bijkomende leerinhouden worden aangeboden. Wiskundige concepten worden in deze richting met meer diepgang aangeboden en er is extra aandacht voor bewijzen met bewijstechnieken.
  • Voor wie?
    Je toont inzicht in complexe leerinhouden, legt vlot verbanden tussen leerinhouden en kan logisch redeneren. Je verwerft com-plexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek. Je bent in staat om geordend te denken en wiskundig abstracte begrippen en concepten te hanteren. Je doorgrondt de belangrijkste (bedrijfs)economische concepten en hun onderlinge verbanden.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Vanuit economische wetenschappen met 4u wiskunde is economie-moderne talen een logische vervolgrichting in de 3de graad. Een overstap naar de richting moderne talen of humane wetenschappen is mogelijk.
    Vanuit economische wetenschappen met 5u wiskunde is economie-wiskunde een logische vervolgrichting in de 3de graad. Een overstap naar de richtingen economie-moderne talen, moderne talen en humane wetenschappen is moge-lijk. Een overstap naar een richting met component wetenschappen is niet evident.

Humane wetenschappen

  • Wat?
    Humane wetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met filosofie, kunstbeschouwing, sociologie en psychologie. Leerlingen maken een begin met het filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goede en het kwade, het geluk en de zin van het leven. Ze leren kijken en luisteren naar kunst en ze leren de vorm, de inhoud, de context en de functie van kunstwerken analyseren vanuit een kunsthistorisch kader. Tenslotte ontwikkelen leerlingen een wetenschappelijk sociologisch en psychologisch begrippenkader en leren ze verbanden zien met betrekking tot de heden-daagse samenleving en de mens. Daartoe maken ze kennis met klassieke psychologische en sociologische theorieën.
    Voor wiskunde wordt het basisleerplan met enige uitbreiding gevolgd.
  • Voor wie?
    Je toont inzicht in complexe leerinhouden, legt vlot verbanden tussen leerinhouden en kan logisch redeneren. Je verwerft com-plexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek. Je bent in staat om op een analytische en wetenschappelijk manier te kijken naar mens en samenleving. Je hanteert menswetenschappelijke en filosofische concepten op een abstracte manier. Je verdiept je in filosofie, kunst, sociologie en psychologie en wilt alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Vanuit humane wetenschappen is humane wetenschappen een logische vervolgrichting in de 3de graad.

Moderne Talen

  • Wat?
    Moderne talen is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket talen. De leerlingen verdiepen hun communicatievaardigheden in het Engels, Frans en Nederlands. Daarenboven krijgen zij Duits als een extra vreemde taal. De studierichting daagt hen taalkundig uit: pragmatiek, sociolinguïstiek, taalsystematiek en literatuur. De leerlingen krijgen een introductie in communicatiewetenschappen en taaltechnologie. Je krijgt in deze richting ook een uitge-breid pakket wiskunde maar zonder bijkomende leerinhouden, dus dezelfde wiskunde als Latijn (4u wiskunde) en Economische wetenschappen (4u wiskunde).
  • Voor wie?
    Je toont inzicht in complexe leerinhouden, legt vlot verbanden tussen leerinhouden en kan logisch redeneren. Je verwerft com-plexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek. Je houdt van talen en hebt een sterk taalgevoel. Je leert taal op een abstracte manier analyseren en je kan op een gestructureerde manier met talen omgaan. Je drukt je graag vlot en gepast uit in verschillende moderne talen. Je bent nieuwsgierig naar andere culturen en naar het gebruik en belang van taaltechnologie. Je leert hoe taal als systeem werkt en wat de impact is van taal en communicatie op cultuur en samenleving. Je bent geboeid door literatuur. Je wilt inzicht krijgen in gemediatiseerde (massa)communicatie.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Vanuit moderne talen is moderne talen een logische vervolgrichting in de 3de graad. Een overstap naar de richtingen economie-moderne talen en humane wetenschappen is mogelijk.

Natuurwetenschappen

  • Wat?
    Natuurwetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met deductief (bestaande theorieën toetsen), empirisch (gebaseerd op ervaring of proefneming) en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen biologie, chemie, fysica en wiskunde. In deze richting worden boven op het uitgebreid pakket wiskunde bijkomende leerinhouden aangeboden. Wiskundige concepten worden in deze richting met meer diepgang aangeboden en er is extra aandacht voor bewijzen met bewijstechnieken.
  • Voor wie?
    Je toont inzicht in ingewikkelde leerinhouden, legt vlot verbanden tussen leerinhouden en kan logisch redeneren. Je leert com-plexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek. Je kan geordend denken en wiskundig abstracte begrippen en concepten ge-bruiken in de natuurwetenschappen. Je verkent planmatig verbanden en mogelijkheden bij het onderzoeken van fenomenen en bij het oplossen van problemen in biologie, chemie en fysica. Je ziet het als een uitdaging om een brede waaier aan wiskundige en natuurwetenschappelijke inzichten doelgericht met elkaar in verband te brengen door middel van analytisch en inzichtelijk denken.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Vanuit natuurwetenschappen zijn wetenschappen-wiskunde en moderne talen-wetenschappen logische vervolgrichtingen in de 3de graad.
    Een overstap naar alle andere richtingen (behalve met component Latijn en/of Grieks) die aangeboden worden op DBZ is moge-lijk.

Sportwetenschappen

  • Wat?
    Sportwetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Je krijgt een brede basisopleiding en leert hoe je problemen kunt oplossen door te redeneren, te observeren en te experimenteren, vooral vanuit biologie, chemie en natuurkunde. Ook werk je aan het verbeteren van je sportieve vaardigheden, zoals bewegingen, tactieken en technieken, op een hoger niveau in verschillen-de sporten. De studierichting verbindt wetenschappen en sport.
    Op DBZ kiezen we ervoor om deze studierichting aan te bieden met een uitgebreid pakket wiskunde. Wiskundige concepten en (bijkomende) leerinhouden worden in deze richting met diepgang aangeboden en er is extra aandacht voor bewijzen met bewijs-technieken. Het is m.a.w. dezelfde wiskunde als in Grieks-Latijn, Latijn (5u wiskunde), Economische wetenschappen (5u wiskun-de) en Natuurwetenschappen.
  • Voor wie?
    Je toont inzicht in complexe leerinhouden, legt vlot verbanden tussen leerinhouden en kan logisch redeneren. Je verwerft com-plexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek. Je verkent systematisch hoe dingen met elkaar verbonden zijn en hoe je proble-men kan oplossen in biologie, chemie en natuurkunde. Je verbindt allerlei wetenschappelijke inzichten en vaardigheden met elkaar door analytisch en inzichtelijk te denken. Je beschikt over een goede fysieke conditie, voldoende motorische en sociale vaardigheden om deel te nemen aan individuele en interactieve activiteiten uit verschillende bewegingsgebieden (atletiek, contact en verdediging, balsporten, terugslagspelen, gymnastiek, ritmiek en dans, zwemmen). Volharding, zelfdiscipline en inzet zijn cruciale kenmerken. De combinatie van cognitieve en fysieke doelen is een serieuze uitdaging.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Vanuit sportwetenschappen is sportwetenschappen een logische vervolgrichting in de 3de graad.
    Een overstap naar alle andere richtingen (behalve met component Latijn en/of Grieks) die aangeboden worden op DBZ is moge-lijk.

Latijn (keuze tussen 4 uur wiskunde of 5 uur wiskunde per week)

  • Wat?
    Latijn is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket wiskunde. De leerlingen verdiepen zich in het taalsysteem van het Latijn en verwerven via het lezen van teksten een dieper inzicht in de taal en cultuur van de klassieke oudheid.
    Op DBZ kan men kiezen voor Latijn met 4u wiskunde of 5u wiskunde. Wanneer een leerling kiest voor 5u wiskunde zullen boven op het uitgebreid pakket wiskunde bijkomende leerinhouden worden aangeboden. Wiskundige concepten worden in deze richting met meer diepgang aangeboden en er is extra aandacht voor bewijzen met bewijstechnieken.
  • Voor wie?
    Je toont inzicht in complexe leerinhouden, legt vlot verbanden tussen leerinhouden en kan logisch redeneren. Je verwerft com-plexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek. Je bent verbaal-taalkundig sterk en hebt een sterk taalgevoel. Je ontleedt taal op een abstracte manier en gaat op een gestructureerde manier om met talen. Je bent in staat om geordend te denken en wiskundig abstracte begrippen en concepten te hanteren. Je vindt het fijn om je te verdiepen in Latijn en de Romeinse cultuur. Je wilt op een gestructureerde manier met Latijn omgaan. Je leert teksten in het Latijn ontdekken en houdt ervan om te zoeken naar een gepaste vertaling.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Vanuit Latijn met 4u wiskunde is Latijn-moderne talen een logische vervolgrichting in de 3de graad. Een overstap naar de richtingen moderne talen, economie-moderne talen en humane wetenschappen is mogelijk.
    Vanuit Latijn met 5u wiskunde zijn Latijn-wiskunde en Latijn-wetenschappen logische vervolgrichtingen in de 3de graad. Een overstap naar alle andere richtingen (zonder Grieks) die aangeboden worden op DBZ is mogelijk.

Grieks–Latijn

  • Wat?
    Grieks-Latijn is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Grieks en Latijn en een uitgebreid pakket wiskunde. Je hebt Grieks en Latijn gevolgd in de eerste graad en je verdiept je verder in het taalsysteem van twee klassieke talen. Je verwerft via het lezen van teksten een dieper inzicht in de taal en cultuur van de klassieke oudheid. In deze richting worden boven op het uitgebreid pakket wiskunde bijkomende leerinhouden aangeboden. Wiskundige concepten worden in deze richting met meer diepgang aangeboden en er is extra aandacht voor bewijzen met bewijstechnieken.
  • Voor wie?
    Je toont inzicht in complexe leerinhouden, legt vlot verbanden tussen leerinhouden en kan logisch redeneren. Je verwerft com-plexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek. Je bent verbaal-taalkundig sterk en hebt een sterk taalgevoel. Je analyseert taal op een abstracte manier en gaat op een gestructureerde manier om met talen. Je kan geordend denken en wiskundig abstracte begrippen en concepten hanteren. Je vindt het fijn om je te verdiepen in de klassieke talen (Grieks en Latijn) en hun cultuur. Je wilt op een gestructureerde manier met die talen omgaan. Je leert teksten in het Grieks en het Latijn ontdekken en houdt ervan om te zoeken naar een gepaste vertaling.
  • Logisch vervolg in de 3e graad?
    Vanuit Grieks-Latijn zijn Grieks-Latijn en Grieks-wiskunde logische vervolgrichtingen in de 3de graad.
    Een overstap naar alle andere richtingen die aangeboden worden op DBZ is mogelijk.
  • Inhoudelijk verwante richtingen in de 3e graad?
    Alle richtingen op DBZ in de 3de graad zijn inhoudelijk verwant richtingen.

Lessentabellen tweede graad

Lessentabel derde jaar (vanaf schooljaar 2024-2025)

  Grieks–Latijn Latijn a Latijn b Moderne talen Natuurwetenschappen Sportwetenschappen Economische wetenschappen a Economische wetenschappen b Humane wetenschappen
Godsdienst 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Grieks 4
Latijn 4 5 5
Nederlands 4 4 4 5 4 4 4 4 4
Frans 3 4 3 5 4 4 4 4 4
Engels 2 3 3 3 3 3 3 3 3
Wiskunde 4 4 5 4 5 5 4 5 4
Geschiedenis 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Economie 5 5
Digitale vaardigheid 1 1 1 1 1 1 1 1
Fysica 1 1 1 1 2 2 1 1 1
Chemie 1 1 1 1 2 2 1 1 1
Biologie 1 1 1 1 2 2 1 1 1
Wetenschappelijk onderzoek 1
Muziek 1 1 1 1 1 1 1 1
Beeld 1 1 1 1 1 1 1 1
Kunstbeschouwing 1 1
Filosofie 1
Sociologie & psychologie 3
Lichamelijke opvoeding 2 2 2 2 2 2 2 2
Sport & bewegingswetenschappen 4
Communicatiewetenschappen & taaltechnologie 2
Totaal 32 32 32 32 32 32 32 32 32

Lessentabel vierde jaar (vanaf schooljaar 2024-2025)

  Grieks–Latijn Latijn a Latijn b Moderne talen Natuurwetenschappen Sportwetenschappen Economische wetenschappen a Economische wetenschappen b Humane wetenschappen
Godsdienst 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Grieks 4
Latijn 4 5 5
Nederlands 4 4 4 4 4 4 4 4 4
Frans 3 3 3 5 4 4 4 4 4
Engels 2 3 2 3 3 2 3 2 3
Duits 1 1 2 1 1 1
Wiskunde 5 4 5 4 5 5 4 5 4
Geschiedenis 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Aardrijkskunde 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Economie 5 5
Fysica 1 1,5 1,5 1,5 2 2 1 1 1
Chemie 1 1,5 1,5 1,5 2 2 1 1 1
Biologie 1 1 1 1 2 2 1 1 1
Wetenschappelijk onderzoek 1
Kunstbeschouwing 1
Filosofie 2
Sociologie & psychologie 3
Lichamelijke opvoeding 2 2 2 2 2 2 2 2
Sport & bewegingswetenschappen 5
Communicatiewetenschappen & taaltechnologie 2
Totaal 33 32 32 32 32 32 32 32 32