Don Boscocollege Zwijnaarde

School met zin

Leefdagen

Leefdagen

We hoeven niet elke schooldag vast te houden aan vakken, dagindeling, klasgroepen of locatie. We vinden ruimte en inspiratie om het leven in vele facetten bij de leerlingen te brengen.

Onthaaldag eerstes

Meteen al de eerste week proberen we onze eerstejaars via het grote ontmoetingsspel dichter bij elkaar te brengen.

In de voormiddag maken de nieuwe klasgenoten en de klassenleraar uitgebreid kennis met elkaar. ‘s Namiddags is er een waaier aan buitenactiviteiten om de groepsgeest en de samenwerking binnen de nieuwe klasjes al snel te activeren.

Met klasspelletjes, groepswerkjes, leuke wie-is-wie gesprekjes activeren we een positieve groepsgeest binnen de nieuwe klassen.

RSV-dagen vierdes

Vanzelfsprekend komt seksualiteit aan bod tijdens de lessen. Vakken als godsdienst, natuurwetenschappen en biologie besteden er aandacht aan vanuit een vakspecifieke invalshoek.

Maar we willen meer doen.
We willen onze jongeren op weg helpen om vanuit een gezond eigenwaarde een positieve beleving van relaties en seksualiteit te ontwikkelen. We hopen dat zij groeien in relatiebekwaamheid.

Daartoe organiseren we voor onze vijftienjarigen (vierde jaar) een vormingsdag rond relationele en seksuele voorlichting.

Tijdens die RSV-dag krijgen de leerlingen de gelegenheid om na te denken over hun eigen beleving, gedrag en mening aangaande relaties en seksualiteit. In vier verschillende werkwinkels komen methodieken als denkoefeningen, inlevingsspel en rollenspel aan bod.
Onze leerlingen krijgen duidelijke en eerlijke informatie rond wat ze willen weten ene bespreken/ groepsdruk weerstaan, gevoelens kunnen uiten, rustig over seksualiteit kunnen spreken, …

Deze dag vindt plaats buiten school. de vertrouwde omgeving van een kleine klasgroep wordt begeleid door CLB-medewerkers, externe experten en leerkrachten die een vorming hebben gevolgd bij Sensoa.

ZIA-dag vijfdes

Een nieuw samengestelde klasgroep smeedt van bij de start graag een hechte band.

In het vijfde jaar belanden onze leerlingen in hun afstudeerrichting. Ze vormen nieuwe klasgroepen, om opnieuw voor twee jaar samen te leren, en lief en leed te delen.

Reden genoeg om nog wat dichter naar elkaar toe te groeien met een spel boordevol groepsdynamische opdrachten.

100-dagen zesdes

Elk jaar opnieuw zet een kernteam van enthousiaste zesdejaars de schouders onder hun project: alle zesdejaars een fijne honderd-dagen-dag in elkaar boksen.

Ze kunnen rekenen op de hulp van leerkrachten, maar de keuze van het thema, de aankleding van de zaal, de geplande activiteiten, het ontbijt en de lunch, … ligt bij het kernteam.

Het feest van Don Bosco

Ergens in de buurt van 31 januari, de feestdag van Don Bosco, vieren we feest.

Voor vele leerlingen is dat een dag vol belevenissen om te onthouden. Het gewone programma wijkt voor een dag vol ontspanning en plezier.

De PAG (pastorale animatiegroep) organiseert voor elke graad een uniek Don Boscofeest. Het is steevast een dag met zang en dans, muziek, sport en spel, klasfeestjes, knotsgekke initiatieven of grootse shows.

Ervarings- en bezinningsdagen zesdes

Elke zesdejaars beleeft een unieke tweedaagse in het teken van vrijwillig dienstbetoon en/of spirituele verdieping.

Groeien in verantwoordelijkheid

De leerling neemt zelf het initiatief om een project naar keuze voor te stellen en in samenspraak met de begeleiding ter plaatse deze twee dagen uit te bouwen.

Kennismaken met een andere wereld

We willen onze zesdejaars de kans bieden om gedurende twee dagen in een totaal andere wereld binnen te stappen, bij mensen die helemaal anders denken en leven.

Dat kunnen
  • personen met een handicap zijn;
  • of bejaarden die (al dan niet dementerend) in een heel andere tijd zijn opgegroeid;
  • of mensen met een heel specifieke levensbeschouwing die in een eigen leefgemeenschap wonen;
  • of organisaties die contact mogelijk maken met mensen die kampen met bijvoorbeeld (kans)armoede.

Kennis maken met de Andere (met hoofdletter) in een klooster of als bezinningstweedaagse is natuurlijk ook een heel eigen uitdaging …

Begeleiding

Het vak Godsdienst creëert een kader, ondersteunt en begeleidt.

Leerlingen kunnen hier meer info vinden.

Tijdens de tweedaagse engageren de leerkrachten van het zesdejaar zich om de leerlingen op te volgen.

“De wijsheid komt niet van binnenuit, door zelfkennis, maar van buitenaf. Want door tot mij te spreken, wekt de ander in mij iets nieuws. Ik ontdek niet iets dat tevoren al in mij sluimerde; maar ik word geconfronteerd met het anders-zijn van de andere. Ik heb de andere niet in de hand en het is precies dat anders-zijn dat me wijs maakt.”