Don Boscocollege Zwijnaarde

School met zin

Raden

Raden

Een dynamische school vraagt overleg en participatie om samen een route uit te stippelen om elke dag opnieuw van DBZ een fijne plek te maken waar het goed is om te leren.

Personeelsraad

De personeelsraad vergadert maandelijks op maandagnamiddag over heel uiteenlopende items.

Grote en kleine zorgen van personeelsleden, de grotere lijnen van het schoolleven en tal van pedagogische en structurele aandachtspunten kunnen op de agenda komen. De aanwezige leden zijn helemaal vrij in het aanbrengen van om het even welk agendapunt i.v.m. DBZ.
De vergadering bekijkt dan waar het item best verder wordt besproken: doorverwijzing naar het LOC (personeelspunten), CPBW (veiligheidspunten), Pedagogische cel (pedagogische aangelegenheden), Ouderraad, Leerlingenraad enz.
Uiteraard kunnen bepaalde items ook op de vergadering zelf uitgediept worden.
De raad kiest zelf een voorzitter en secretaris uit haar midden. De voorzitter of secretaris is niet iemand van de directie.

De personeelsraad wordt gevormd door:
  • een afvaardiging van de directie,
  • drie leerkrachten van de eerste graad,
  • twee leerkrachten van de tweede graad,
  • twee leerkrachten van de derde graad,
  • een lid van het ondersteunend personeel.

De leerkrachten worden om de 3 jaar verkozen door de voltallige leerkrachtenploeg.

Collega’s kunnen de verslagen raadplegen via de valven en op intradesk.

Pedagogische cel

De Pedagogische cel is een werk- en denkgroep per schoolonderdeel (een cel voor de eerstegraadsschool en een cel voor de bovenbouw) over vooraf concreet afgesproken pedagogische onderwerpen.

De vergadering bestaat uit enkele leerkrachten per graad en directieleden. Samen verrichten ze studiewerk, brainstormen ze en denken ze na om in overleg tot concrete adviezen te komen over vooraf vastgelegde aspecten van het pedagogisch beleid van de school. De twee cellen (eerstegraadsschool en bovenbouw) komen ook geregeld samen in één vergadering om de beleidslijnen op elkaar af te stemmen.

Elk jaar wordt vooraf afgesproken welke pedagogische thema’s aan bod zullen komen. De cellen worden samengesteld volgens de te bespreken topics. Elk jaar kunnen er dus andere collega’s tot de pedagogische cel behoren.
De leden van de cel zijn leerkrachten die interesse hebben in pedagogisch beleid van de school, positief kritisch willen meedenken over pedagogische thema’s op DBZ, bereid zijn om in overleg de eigen mening of vakvisie te overstijgen en bereid zijn om studiewerk te verrichten indien nodig. Een hele klus dus maar uiterst interessant werk.

De vergaderingen vinden plaats op dinsdagnamiddag.

Schooljaar 2018-2019

De Pedagogische cel van de eerste graad buigt zich helemaal over de modernisering van het secundair onderwijs, die start op 1 september 2019. De groep leerkrachten en de directie werken samen aan een vernieuwing van het aanbod in het eerste en tweede jaar, aan een vernieuwde invulling van het talentenuur in de eerstes, aan de opvolging van de nieuwe leerplannen en aan een model van rapportering dat zicht geeft op de basisdoelen en differentiële doelen voor alle vakken.

Schooljaar 2017-2018

In de tweede en derde graag werken we dit schooljaar niet met een vaste pedagogische cel. Het thema innovatie wordt verder aangesneden. Op de pedagogische studiedag van 3 oktober worden diverse projecten en ideeën die vorig schooljaar bedacht werden, concreter uitgewerkt.

In de eerste graad is er wel een vaste samenstelling. Zij komen tweewekelijks samen om het pedagogisch beleid van de school onder de loep te nemen.

Schooljaar 2016-2017

Dit schooljaar wordt er gewerkt rond innovatie. Hoe kunnen we de toekomst naar onze school brengen, zowel binnen als buiten de lessen. De pedagogische studiedag stond ook volledig in het teken van dit thema.

Schooljaar 2015–2016

De prioriteit voor 2015–2016 ligt dit jaar bij motivatie. De cel zal brainstormen, nadenken en acties ondernemen met als doel de motivatie van leerkrachten en leerlingen op peil te houden of aan te wakkeren. De cel wil dat zo veel mogelijk mensen blijven goesting hebben in hun job of in hun studie.
De cel is zelf gestart met een interne studiedag (oktober 2015) rond dat thema, onder begeleiding van een docent van het Eeckhoutcentrum. De goesting om verder aan de slag te gaan was alvast groot.

Schooljaar 2014–2015

  • Herwerken van de docimologie op basis van het voorbereidende werk van de vakgroepen.
  • integratie van de herwerkte docimologie in het leerlingenrapport.
  • Opvolging pedagogische studiedag.

LOC

Lokaal Overleg Comité

Het LOC is het lokaal onderhandelingscomité van de school.

De directie en de personeelsafgevaardigden bespreken tijdens de vergaderingen personeelszaken. De personeelsafgevaardigden zijn lid van een vakbond, die de rechten van het personeel verdedigt op lokaal, bovenlokaal en Vlaams niveau.

We wisselen van mening over het arbeidsreglement, de sociale wetgeving, het welbevinden van het personeel, de verdeling van het lesurenpakket, veranderingen in de arbeidsinhoud en arbeidsomstandigheden door digitalisering en onderwijshervormingen. We volgen ook de financiële gezondheid van de school en belangrijke beslissingen in andere scholen in de regio op.

We streven bij de besprekingen en onderhandelingen naar consensus.

Schoolraad

Een belangrijke rol van de schoolraad is om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt op en rond de school. Daarnaast heeft de schoolraad een adviserende rol.

De leden van de schoolraad hebben het recht op informatie over de schoolaangelegenheden. Ze kunnen adviezen geven over bijvoorbeeld de bepaling van het profiel van de directeur, het studieaanbod, het aangaan van samenwerkingsverbanden met andere inrichtende machten en met externe instanties, het nascholingsbeleid, het beleid inzake experimenten en projecten, het opstellen of wijzigen van het schoolreglement, het schoolwerkplan, het beleidsplan of het beleidscontract dat de samenwerking regelt tussen de school en het CLB, de jaarplanning van extra muros-activiteiten en parascolaire activiteiten, de infrastructuurwerken, de vaststelling van de criteria voor de aanwending van lestijden, uren, uren-leraar en punten, het welzijns- en veiligheidsbeleid van de school.

De schoolraad is ook vertegenwoordigd in de schoolgemeenschap via het medezeggingschapscollege.

De Raad komt een 4-tal keer per schooljaar samen. De bijeenkomsten zijn opgenomen in de schoolkalender.

Leerlingenraad 1e graad

De leerlingenraad 2013-2014 kiest een kernbestuur.

Onze leerlingen tellen!

Wie?

De leerlingenraad van onze eerstegraadsschool heeft uit elke klas één vertegenwoordiger. Die zijn binnen de eigen klas aangeduid of verkozen. De leerlingenraad kiest een bestuur met bestuursleden uit het eerste en tweede leerjaar. Een leerlingen-voorzitter leidt de vergaderingen.

Op de algemene vergadering van de leerlingenraad zijn telkens een tweetal leerkrachten aanwezig. Ook de directeur is op de vergaderingen aanwezig en kan op die manier rechtstreeks op de vragen inspelen.

Wat?

Op de leerlingenraad kunnen alle onderwerpen aan bod komen die door de leerlingen worden aangebracht. Concrete leerkrachten of leerlingen kunnen natuurlijk nooit onderwerp van gesprek zijn. Onderwerpen die wel al aan bod gekomen zijn: aanbod van het middagspel, beschikbaarheid van drinkbaar water op de speelplaats, infrastructuur, organisatie van de maaltijden, vraag naar leuke activiteiten, …

Leerlingenraad 2e & 3e graad

De LeerlingenRaad leeft.

Tussen aanhalingstekens: “de LeerlingenRaad leeft dankzij jou – of anders gezegd: voor en met jou”
Tussen haakjes: (er is nog nooit iets veranderd op school of in de wereld door er enkel over te klagen)
Tussen doortje: waarom zou jij niet je steentje bijdragen met een goed idee of een portie inzet?

Een raad met bestaansreden

Wil je weten wat er de voorbije jaren dankzij de LeerlingenRaad hier op school werd gerealiseerd, dan geven we hier graag een klein overzicht:

  • Dag van de jeugdbeweging (elk jaar): Ook dit jaar verwachten we jullie voor Sport en Spel of was het deze keer Eén tegen Allen?
  • DBZ-happening (tweejaarlijks): een blijvertje want we zijn ondertussen al aan de zoveelste editie bezig – aanvankelijk in goede banen geleid door de LR maar ondertussen gecoacht door enkele leerkrachten waarvoor onsterfelijke dank.
  • Valentijnsactie (elk jaar): de liefde van je leven leren kennen dankzij de ‘is er nog liefde op DBZ’ actie – daar kan je wellicht geen nee op zeggen, ja toch?
  • Dispensatieregeling (2005): Dat uurtje cadeau … dat is toch niet te versmaden …
  • Wereldrecord tandenpoetsen (2006): Op de dag van de jeugdbeweging poetsten we dat het een lieve lust was – veel propere tanden en pastaglimlachjes, maar record niet gehaald (maar wel veel gelachen)
  • Toillettenactie (2007): geen groter pijnpunt op onze school dan ongezellige toiletten – daar kon een blikje verf, wat behang en vooral veel creativiteit tijdelijk wat soelaas bieden – een versierd toilet, da’s toch dolle pret?
  • Paasspel (2007): simpel concept – verberg 5 eieren die de vinders een knal van een chocoladen Paashaas opleveren – nooit zo’n koortsachtige activiteit meegemaakt
  • Bal van don Bosco (2007): een eenmalige versie, maar wel eentje met stijl
  • Enquête preventie op school (2008): Hoe zorgzaam gaan onze lln om met seksualiteit? We kwamen er alles van te weten! Nu u nog
  • Wereldrecord frisbee (2009): Nog zo’n dag van de jeugdbeweging en deze keer wel het record te pakken ‘om ter meest frisbees in de lucht’ – jammer genoeg niet tijdig genoeg aangevraagd om het ook door Guiness te laten erkennen.
  • Geasfalteerd fietspad (2010): u rijdt er misschien dagelijks over – uw banden zullen het alvast fijn vinden dat het niet meer in de modder is.
  • Klokken (2010): in elke klas en sinds vorig jaar ook op de speelplaats – verlies nooit meer de tijd uit het oog (en mochten ze stilstaan of verdwenen zijn: laat het ons ten spoedigste weten)
  • Open debat (2011): een ontmoeting met lln uit alle klassen om de hete hangijzers samen te bediscussiëren – dat gaf vuurwerk maar ook en vooral inhoud aan het begrip ‘democratische school’
  • Music for life (2012): Eventjes tussendoor voor het goede doel met een munttappijt ‘de pot op’
  • Picknicktafels (2005-2012): u eet er dagelijks zegt u? Dat doet ons plezier – al zou het natuurlijk ook gewoon met een dekentje op het gras kunnen
  • Leerkrachtenevaluatie (2012): Waarbij we ons licht lieten schijnen op de kwaliteit van onze lesgevers – waardevolle tips en nog betere lessen dan tevoren waren uw deel
  • Veggieweek (2012): zelfs DBZ leeft op deze planeet en dus is het goed om af en toe het bordje vlees te verwisselen voor een bordje veggie – zelfs de meest cynische carnivoor kon alvast eens een vooroordeeltje versmaden
  • Aikido (2012): een beetje Japanse gevechtskunst tijdens de middagpauze van de 3de graad – u bent gewaarschuwd
  • Logo (2012): zodat u altijd opnieuw weet wie wat waar gedaan heeft
  • Douchegordijnen (2013): een beetje privacy wordt op prijs gesteld en dus kwamen er douchegordijnen met de steun van de Ouderraad
  • Evaluatiebeleid (2013): want zijn leerlingen niet uiterst goed geplaatst om ons evaluatiesysteem eens grondig onder de loep te nemen?

DBZ Denktank

De leerlingenraad evolueert mee met haar tijd, en gaat de digitale toer op. Je kan hun Facebookpagina hier vinden.

Ook al is er een andere naam, het engagement is er niet minder om.

  • We blijven de schoolregels kritisch onder de loep nemen. Zijn er alinea’s die intussen verouderd zijn? Misschien willen we die gsm soms wel eens bovenhalen tijdens de schooluren? We denken erover na en laten onze stem horen bij de directie.
  • Bosco Beats, een gevestigde waarde op Don Bosco intussen. De eerstes en tweedes kunnen op deze topfuif stevig uit de bol gaan.

CPBW

Het CPBW volgt de reglementeringen over veiligheid, gezondheid en welbevinden van de personeelsleden, staat in voor de opvolging van de wet op abeidsongevallen en houdt zich bezig met alle problemen die verband houden met veiligheid, gezondheid van het personeel en de verfraaiing van de werklokalen.

Het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk bestaat uit een vertegenwoordiging van de werkgeversorganisatie, een vertegenwoordiging van de werknemersorganisatie, de arbeiders en de bedienden.

Rechtshalve is ook onze preventieadviseur Dirk Mathys aanwezig.