Groeien in maatschappelijk en persoonlijk bewustzijn maakt deel uit van zin-vol leven op DBZ.
We vinden het heel belangrijk kansen te creëren voor heel veel leerlingen en leerkrachten.
School met zin
Engagement
Groeien in maatschappelijk en persoonlijk bewustzijn maakt deel uit van zin-vol leven op DBZ.
We vinden het heel belangrijk kansen te creëren voor heel veel leerlingen en leerkrachten.
Tweejaarlijks vertrekt een ploeg van twaalf leerlingen en begeleiders voor drie weken naar een Salesiaans project voor straatkinderen in de grootstad Lubumbashi (Congo) of Muhazi (Rwanda).
De vonk van de Lubumbende of Crewanda slaat over op de hele school. Jaarlijks kunnen we een heel mooie som verdelen onder de NGO’s Via Don Bosco en Broederlijk Delen.
Wie graag meer verneemt over het project, onze inleefreis, de vastenacties, de partners waarmee we samenwerken, verwijzen we graag door naar de site van de vastenactie en onze Facebookpagina.
Deze pagina werd laatst gewijzigd op 1 maart 2021
Armoede in het Noorden of in het Zuiden verhelpen, is een ingewikkelde kwestie. Allerlei organisaties spelen daarin een belangrijke rol.
In de derde graad graven we dan even wat dieper, op zoek naar de onderliggende mechanismes en de mogelijke oplossingen.
Om niet te werken in het ijle maakten we een fictieve reportage over een fictief dorp: Ngowelke.
De leerlingen zoeken uit hoe de verschillende NGO’s zouden omgaan met de geschetste problemen.
Ngowelke, het zou een dorp in Oost-Congo kunnen zijn …
In een vakoverschrijdend project gaan we dieper in op ontwikkelingssamenwerking.
In de verschillende klassen van de derde graad bestuderen de leerlingen 10 NGO’s: Broederlijk Delen, Via Don Bosco, Artsen Zonder Grenzen, Solsuffit, Protos, Caritas International, Damiaan, Vredeseilanden, Wereldsolidariteit en Trias. Hoe pakken zij de problemen aan? Wat zijn hun prioriteiten, hun missie, hun doelgroepen, enz…
Het is natuurlijk moeilijk om te weten hoe een NGO de problemen in Ngowelke ‘echt’ zou aanpakken. Daarom nodigen we van elke NGO een vertegenwoordiger uit. Zij zijn immers het best geplaatst om de vragen van de leerlingen te beantwoorden. Tijdens klasoverschrijdende persconferenties krijgen ze pertinente vragen voorgeschoteld en komen onze leerlingen meer te weten.
Deze pagina werd laatst gewijzigd op 14 januari 2014
We maken het ook even stil en denken na over belangrijke momenten of gebeurtenissen in een jaar.
Het blijft belangrijk om tijd, plaats en ruimte te maken voor afwegingen die verder gaan dan het hier en nu: de paashaas of de verrijzenis van Christus, Allerheiligen of Halloween? We staan stil bij de betekenis van belangrijke gebeurtenissen en verbinden die met de leefwereld van de leerlingen in een bezinningsmoment.
Deze pagina werd laatst gewijzigd op 24 mei 2023
Verantwoordelijkheid leren opnemen heeft zeker een ecologische dimensie: respect voor de natuur zoals ze zich als gave en opgave aan de mens aandient.
Het is geen evidentie om te mobiliseren, sensibiliseren en motiveren. Elders niet, hier niet.
Er is nog een lange weg te gaan. Onze school zet kleine stappen. We geven voorzetten, speldenprikken om onze leerlingen bewust te maken.
Ons MOS-team, een mix van enthousiaste leerkrachten en leerlingen, geeft geregeld een ferme voorzet om ons milieubewustzijn te stimuleren.
We gebruiken bewust dezelfde benaming als de overkoepelende organisatie. MOS is een gekend letterwoord, leerlingen horen de naam ‘MOS’ namelijk ook al vallen in de basisscholen.
De MOS-coördinatie van de Vlaamse overheid – Departement Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE) staat in voor de inhoudelijke, educatieve, organisatorische en informatieve sturing van het project. Ze zorgen er met andere woorden voor dat we niet alleen staan om het milieuproject op onze school te realiseren.
De concrete invulling is natuurlijk voor de school zelf.
Jaarlijks engageren zich leerkrachten én leerlingen, voornamelijk in de eerste graad, om enthousiast mee te werken aan een school waar milieuzorg belangrijk is.
Per jaar kiezen we een MOS-thema uit de vijf voorgestelde thema’s: afvalpreventie, energie, natuur op school, verkeer en water.
Wat we zoal concreet doen?De leerlingen van het seminarie mens- en natuurwetenschappen (schooljaar 2017-2018) namen onder begeleiding van Stephanie Verplaetse deel aan het STEM-klimaat project ‘Road2ZeroEmission’. Samen met CALL (clean air lovers & lobbyists) en VIVES hogeschool voerden de leerlingen CO2- en fijnstofmetingen uit op het schooldomein en in de omgeving van de school. Vooral door de tegenvallende resultaten aan de rotonde beslisten de leerlingen een campagne op te starten om de CO2-uitstoot rond de schoolomgeving te doen afnemen.
Het filmpje Sing for the Climate werd het promofilmpje om hun campagne te starten. Zo organiseerden ze in samenwerking met de PAG een CO2-arme sobere maaltijd, een CO2-arme week met uitdagingen voor leerlingen uit het eerste jaar waarbij de fiets telkens centraal stond en ontwikkelden ze een quiz rond CO2 voor leerlingen uit het eerste jaar.
Het liedje werd ingezongen door het koor van DBZ ‘Kooriander’ onder leiding van Debby De Smet, de leerlingen van het seminarie en enkele leerkrachten en directieleden. De samenwerking met de Boskey Band van Don Bosco Sint-Denijs-Westrem en oud-leerling Bart Robbens (film) maakte het een onvergetelijke ervaring voor iedereen. Het filmpje was een startpunt, nu is het aan de school en de leerlingen om werk te maken van een degelijk klimaatbeleid en acties uit te werken
Deze pagina werd laatst gewijzigd op 26 mei 2021
Valentijn op DBZ is
… altijd een dag te vroeg (maar op onze liefde staat geen maat)
… niet bevorderlijk voor de slanke leest (maar heerlijk op de tong)
… goed voor 1250 gelukkige zieltjes (en de rest was gewoon net te laat want alles was uitverkocht)
… ‘s morgens snoepjes geven aan de schoolpoort (voor die eerste schuchtere glimlach)
… zowel in het verborgene als voor iedereen goed zichtbaar (open your eyes)
… een actie van de leerlingenraad van 2de en 3de graad (uw steun en toeverlaat ook in geweldige tijden)
Deze pagina werd laatst gewijzigd op 9 april 2014
Onze vastenactie levert jaarlijks heel wat energie, betrokkenheid en geld op voor het Don Bosco project voor de straatkinderen van Lubumbashi in Congo. Maar ook in België worden we geconfronteerd met overweldigende armoede.
In in de eerste graad is er jaarlijks een kapelmoment rond welzijnszorg. In de derde graad achten we de leerlingen in staat om zich te verdiepen in de problematiek en tonen we de weg naar persoonlijk engagement.
Elke twee jaar focussen we daarom in de derde graad op deze ‘vierde wereld’: de armoede achter onze eigen hoek.
Tijdens de les godsdienst spelen de leerlingen “Uitgespeeld”, een simulatiespel over armoede en uitsluiting. Het laat de spelers ervaren wat kansarmoede is. Kansarmoede heeft niet enkel te maken met een laag inkomen maar manifesteert zich op verschillende levensdomeinen (o.a. huisvesting en gezondheid) tegelijkertijd.
De middag van de actiedag bieden we een beker soep aan op de speelplaats.
We plaatsen een kledingcontainer van de Kringwinkel ‘De Brugse Poort’. Hebt u zelf al de weg gevonden naar een kledingcontainer in uw buurt? Fantastisch! Wil u zeker zijn dat de kledij in de eerst plaats gebruikt wordt voor humanitaire doelen en niet voor commerciële doelen? Breng uw spullen gerust naar DBZ.
We vertrekken vanuit de figuur van Don Bosco, zijn jeugd in Turijn. Aan het begin van zijn priestercarrière besluit hij om niet voor het grote geld en de gemakkelijkste job te kiezen, maar zich als een ervaringsdeskundige in het ruige veld te wagen.
Leerlingen luisteren naar anekdotes en levensechte situaties. Ze krijgen zicht op de structuur van de organisaties. Ze komen te weten wat ze kunnen doen om mee in het project of de organisatie te stappen
Kwamen de voorbije actiedagen getuigen:
Brugse Poort, Bizon, OCMW Gent, Welzijnszorg, Albezon, Poverello, De Tinten, Habbekrats, Mozaïek, Speelplein OCMW, Vluchthuis Gent, Advocaat schuldbemiddeling, Huisbewerkbegeleiding Kompas Arteveldehogeschool.
Deze pagina werd laatst gewijzigd op 1 december 2013